Projekt: Dataomlægning af databaser

Projekt: Dataomlægning af databaser

Projektets formål er at minimere den tid sundhedsfagligt personale bruger på manuel dobbeltindtastning i forbindelse med indberetning til de kliniske kvalitetsdatabaser i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut (SundK).

Automatisering af manuelle processer i klinikken

Projekt under Regionernes Sundheds-it (RSI) 

Strategi

SundK skal bidrage til, at uhensigtsmæssig dokumentation nedbringes og dobbeltregistrering afskaffes. Det sker ved at udnytte de teknologiske muligheder for automatiseret indberetning og ved at indhente data direkte fra de primære datakilder.  

Styregruppe 

  • Lene Kim Strandbygaard, Enhedschef, Region Hovedstaden
  • Anette Bækgaard Jakobsen, Afdelingschef i Afdelingen for Kvalitet og Forskning, Region Syddanmark
  • Anne Binderup Gammelgaard, Kontorchef i Koncern Kvalitet, Region Midtjylland 
  • Annemarie Lomartire, vicekontorchef i Region Nordjyllands it-afdeling
  • Anders Møller Schlünsen, Funktionsleder for de kliniske kvalitetsdatabaser, SundK
  • Michael Dyhr Thomsen, Digitaliseringschef, SundK

Projektledere 

  • SundK-projektledere: Mette Grove Hjort Andersen og Anna Katrine Meyer Kristensen
  • Fællesregional projektleder: Henriette Noe og Maja Kirkegaard Larsen

Prioriteret liste over databaseomlægninger

Herunder findes et link til en prioriteret liste over databaseomlægningerne i RSI-projektet. Listen udgør et fælles styringsredskab for regionerne og SundK i omlægningsprocessen og viser, i hvilken rækkefølge databaserne omlægges. Alle regioner er blevet hørt i den indledende prioriteringsproces. Listen opdateres løbende i takt med, at prioriteringer ændres.
Omlægningsprocessen starter med en dataanalyse hos databasens styregruppe, som ender ud i en afklaring af databasens fremadrettede datakilder (fx LPR).

Prioriteret liste over databaseomlægninger pr. 10.12.205

Samarbejdsmodel for databaseomlægning

Samarbejdsmodellen er et værktøj udviklet til at skabe fælles proces for omlægning af datakilder for de kliniske kvalitetsdatabaser i RSI-projektet til automatisk datafangst. Modellen er udviklet i fællesskab mellem SundK og regionerne repræsenteret både ved deres IT- og kvalitetsenheder. 

Modellen giver et overblik over den samlede proces fra analysefase til data flyder retur til regionerne. Den tilbyder transparens ift opgaver, ansvar og tidsperspektiv for omlægninger. 

Modellen skal på sigt ejes af Sundk, men forbliver det første år i projektgruppen, mens den løbende bliver evalueret og tilpasset om nødvendigt. 

Aftalen med regionerne i RSI-projektet er, at databaseomlægningerne i dette projekt tager afsæt i modellen. 

Samarbejdsmodel 2.0

Har du spørgsmål til projektet: