Vi har samlet et område til dig, der er sagsbehandler i Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Her finder du brugermanualer til specifikke områder og driftsnyheder. Du kan også læse, hvordan du anmelder fejl og indgiver ændringsønsker til DPSD. Måden du gør det på, afhænger af, om du er rapportør, sagsbehandler eller superbruger.
Sagsbehandling
Brugermanualer
Vi har udarbejdet en række manualer og vejledninger til de forskellige opgaver og funktioner i DPSD. Her finder du bl.a hjælp til søgemodulet, lokationsopslag, dataanalyse og sagsbehandling samt en beskrivelse af roller og opgaver.
Fejlmelding
Du har mulighed for at anmelde fejl, som du har oplevet i forbindelse med dit arbejde i Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD). Måden du gør det på afhænger af, om du er rapportør, sagsbehandler eller superbruger. Har du i stedet brug for vejledninger til, hvordan DPSD bruges, kan du finde mere viden om dette i vores brugermanualer.
Vi anbefaler, at du tilmelder dig vores driftsinformation, så du automatisk modtager en mail, når der opstår større fejl, eller hvis der sker ændringer i DPSD.
Indmeld fejl som rapportør eller sagsbehandler
Som rapportør eller sagsbehandler i en region eller kommune bør du kontakte din lokale DPSD-superbruger hvis du har behov for at anmelde fejl.
Indmeld fejl som superbruger
Vi anbefaler, at du som DPSD-superbruger orienterer dig i vores FAQ, før du kontakter support eller os i Sundhedsvæsnets Kvalitetsinstitut.
Som DPSD-superbruger kan det være en god idé at kontrollere, om brugeren, som oplever problemer, er korrekt opsat i SEB. Dette kan kontrolleres via organisationens egen SEB-administrator.
Kontakt support om tekniske fejl
Henvendelse til support vedrørende tekniske fejl og udfordringer i DPSD, kan f.eks. være:
- udfordringer med at rapportere
- udfordringer med at logge ind
- mailkvittering, som du ikke er rette modtager af fejlbeskeder inde i DPSD
- manglende adgang til funktioner i DPSD
- udfordringer med udtræk fra SEB om oplysninger på DPSD-brugere i din organisation
Kontakt SundK med faglige spørgsmål
Henvendelse til Sundhedsvæsnets Kvalitetsinstitut vedrørende faglig sparring og spørgsmål om f.eks.:
- rapporteringspligten
- indhold i rapporterne
- rapportopsætning
- planopsætning
- generel opsætning af brugerstyring for DPSD via SEB
- kommunal implementering af anvendelse af privatleverandørrollen i DPSD
- nationale problemområder, f.eks. problemer vedrørende insulin
- opdatering af DPSD-superbrugerliste
Ændringsønsker
Du har mulighed for at indmelde ændringsønsker til den fortsatte udvikling af DPSD.
Indmeldte ændringsønsker vil indgå i DPSD-driftsgruppen samlede vurdering og priotering af hvilke forbedringer, der skal udvikles i DPSD.
Der findes forskellige måder at indmelde ændringsønsker på alt afhængig af, om du er rapportør, sagsbehandler eller superbruger, og hvilken organisation, du hører under.
Rapportør/sagsbehandler i kommunen (inkl. private behandlingssteder som rapporterer til kommunen)
Hvis du er rapportør/sagsbehandler i kommunen, eller et privat behandlingssted, som rapporterer til kommunen, skal du angive dit ændringsønske til din lokale kommunale superbruger.
Find din lokale kommunale superbruger
Hvordan ser et velbeskrevet ændringsønske ud?
For at sikre en hurtig og præcis behandling af dit ønske til ændring, er det vigtigt, at du laver en fyldestgørende beskrivelse af dit ønske med følgende oplysninger:
- Hvad formålet er med ændringsønsket
- En detaljeret beskrivelse af den ønskede ændring
- Hvad gevinsten er med ændringen (fx informationssikkerhed, forbedring af datakvalitet mv)
- Hvordan det håndteres i dag (Workaround)
- Om det vedrører det nuværende DPSD eller er tiltænkt nyt system
Eventuelle relevante dokumenter eller skærmbilleder, der kan hjælpe med at illustrere dit ønske - Evt. andet relevant, som kan understøtte ændringsønsket
Rapportør/sagsbehandler i en region (inkl. private behandlingssteder som rapporterer til ”Andet regional”)
Hvis du er rapportør/sagsbehandler i en region, eller et privat behandlingssted som rapporterer til ”Andet regional”, skal du angive dit ændringsønske til din lokale regionale superbruger.
Find din lokale regionale superbruger
Hvordan ser et velbeskrevet ændringsønske ud?
For at sikre en hurtig og præcis behandling af dit ønske til ændring, er det vigtigt, at du laver en fyldestgørende beskrivelse af dit ønske med følgende oplysninger:
- Hvad formålet er med ændringsønsket
- En detaljeret beskrivelse af den ønskede ændring
- Hvad gevinsten er med ændringen (fx informationssikkerhed, forbedring af datakvalitet mv)
- Hvordan det håndteres i dag (Workaround)
- Om det vedrører det nuværende DPSD eller er tiltænkt nyt system
- Eventuelle relevante dokumenter eller skærmbilleder, der kan hjælpe med at illustrere dit ønske
- Evt. andet relevant, som kan understøtte ændringsønsket
Rapportør/sagsbehandler på privathospital eller hospice
Hvis du er rapportør/sagsbehandler på privathospital eller hospice, skal du angive dit ændringsønske til din lokale superbruger.
Hvis du er er i tvivl om, hvem din lokale superbruger er, kan du kontakte support
Hvordan ser et velbeskrevet ændringsønske ud?
For at sikre en hurtig og præcis behandling af dit ønske til ændring, er det vigtigt, at du laver en fyldestgørende beskrivelse af dit ønske med følgende oplysninger:
- Hvad formålet er med ændringsønsket
- En detaljeret beskrivelse af den ønskede ændring
- Hvad gevinsten er med ændringen (fx informationssikkerhed, forbedring af datakvalitet mv)
- Hvordan det håndteres i dag (Workaround)
- Om det vedrører det nuværende DPSD eller er tiltænkt nyt system
- Eventuelle relevante dokumenter eller skærmbilleder, der kan hjælpe med at illustrere dit ønske
- Evt. andet relevant, som kan understøtte ændringsønsket
Superbruger
Hvis du er superbruger, skal du angive dit ændringsønske til dit lokale DPSD-driftsgruppemedlem, som repræsenterer din region eller kommune.
Er du superbruger på et privathospital eller hospice, kan du indsende dit ændringsønske til SundK-support.
Find dit lokale DPSD-driftsgruppemedlem
Hvordan ser et velbeskrevet ændringsønske ud?
For at sikre en hurtig og præcis behandling af dit ønske til ændring, er det vigtigt, at du laver en fyldestgørende beskrivelse af dit ønske med følgende oplysninger:
- Hvad formålet er med ændringsønsket
- En detaljeret beskrivelse af den ønskede ændring
- Hvad gevinsten er med ændringen (fx informationssikkerhed, forbedring af datakvalitet mv)
- Hvordan det håndteres i dag (Workaround)
- Om det vedrører det nuværende DPSD eller er tiltænkt nyt system
- Eventuelle relevante dokumenter eller skærmbilleder, der kan hjælpe med at illustrere dit ønske
- Evt. andet relevant, som kan understøtte ændringsønsket