Om samlerapportering
Samlerapportering (SR) er en let måde at rapportere utilsigtede hændelser på (UTH). Det er dog kun muligt at samlerapportere hændelser inden for udvalgte områder, og hvor konsekvenserne ikke var eller kunne have været alvorlige eller dødelige for patienten eller borgeren.
Man samlerapporterer ved at registrere UTH’er på et papirskema for hver måned, hvorefter de rapporteres samlet til Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD) den efterfølgende måned. Der er ét skema for hvert af de UTH-områder, der kan samlerapporteres.
Samlerapportering er et tilbud, og det er den lokale ledelse, der beslutter, om det giver mening for jeres enhed eller afdeling at bruge samlerapportering, eller om personalet skal rapportere de utilsigtede hændelser enkeltvis.
Siden 2017 har kommunerne haft mulighed for at samlerapportere for ”fald” og ”medicin ikke givet”. Med den ændrede rapporteringspligt, der trådte i kraft den 1. juli 2023, blev det muligt for hele sundhedsvæsenet at samlerapportere.
Fra 1. marts 2024 kan man samlerapportere for UTH-områderne:
- Fald
- Infektion
- Medicinadministration (herunder ”Medicin ikke givet”)
- Medicindispensering