Sundhedsøkonomi og Rådets rolle

Rådets opgaver i forbindelse med kliniske retningslinjer

Under udarbejdelsen af en given retningslinje kan det faglige miljø anføre, at en anbefaling forventes at udløse et øget eller ændret ressourcetræk i sundhedsvæsenet med skønnet betydelig økonomisk eller organisatorisk konsekvens. Dette vil resultere i en sundhedsøkonomisk kvalificering af den pågældende anbefaling, for at tage stilling til, om der er behov for at udarbejde en sundhedsøkonomisk analyse og/eller en budgetkonsekvensanalyse.

De sundhedsøkonomiske analyser forelægges for Rådet, der tager beslutning om ensartet implementering i hele landet. Dette understøtter et sundhedsvæsen, hvor efterspørgsel og ressourcer er i balance.
Se sammensætningen af Rådet her.

De centrale formål med sundhedsøkonomisk analyse

Gennem sundhedsøkonomiske analyser skabes et solidt beslutningsgrundlag, så udarbejdelse af retningslinjer, der foreslår signifikante ændringer i patientforløbet eller betragteligt øget ressourcetræk, baseres på både klinisk evidens og sundhedsøkonomisk indsigt.
Forventningen er, at kun en mindre procentdel af alle kliniske retningslinjer giver anledning til sundhedsøkonomisk gennemgang.

Med oprettelsen af Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut er aspektet med sundhedsøkonomiske analyse blevet inddraget i det grundlag, som de kliniske retningslinjer bygges på:

  • Omkostningseffektivitet skal bidrage til at de anbefalede behandlinger eller interventioner giver mest mulig sundhed for pengene, med det mest optimale ressourcetræk.
  • Optimal ressourcefordeling skal understøtte beslutningstagere i at prioritere, så midler anvendes, hvor de gør mest gavn.
  • Bæredygtighed i sundhedsvæsenet skal bidrage til  at undgå unødvendige udgifter, og understøtte at nye anbefalinger kan implementeres uden at overbelaste sundhedssystemet.

Skøn af potentielle sundhedsøkonomiske konsekvenser

De sundhedsprofessionelle ”flager” en retningslinje, hvis de vurderer, at en anbefaling vil medføre et betydeligt øget ressourcetræk, udover almindeligt driftsbudget. Når en retningslinje er flaget, initieres straks en dialog med sundhedsøkonom hos SundK for at vurdere de økonomiske og organisatoriske konsekvenser. Hvis det vurderes nødvendigt, kan der udarbejdes en sundhedsøkonomisk analyse eller budgetkonsekvensanalyse.

Rådet behandler den sundhedsøkonomiske analyse og forholder sig til om effekten står mål med omkostningerne, herunder til muligheden for ensartet implementering i hele landet. Ved behov for drøftelse af, hvorvidt en anbefaling udløser betydelige merudgifter og/eller ressourcer i øvrigt, kontakt da venligst sundhedsøkonom for en uformel snak.